Internet zazwyczaj określany jest jako jeden z największych wrogów książek. Obecnie dużo więcej wolnego czasu spędza się na przeglądaniu stron w sieci niż czytaniu powieści czy wierszy. Okazuje się jednak, że media te nie muszą wcale ze sobą rywalizować. Potwierdzają to rekordowe wyniki sklepów internetowych sprzedających książki elektroniczne.
Rewolucja technologiczna dotyka już prawie każdej dziedziny życia, nie mogło być więc inaczejz czytelnictwem. W 2011 roku po raz pierwszy w swojej historii sklep Amazon sprzedał w Stanach Zjednoczonych więcej elektronicznych niż papierowych kopii książek. Podobnie jest na Allegro.
– Przechodzenie na książki elektroniczne jest wynikiem postępu technologicznego i naturalnej cyfryzacji. E-booki są coraz chętniej wybierane przez klientów w sieci. Tendencję wzrostową zauważamy na platformie handlowej Allegro, dla której obsługujemy płatności internetowe, ale także w sklepach internetowych korzystających z naszego systemu - mówi Joanna Kuzdak, Dyrektor Zarządzająca PayU S.A.
Główną przyczyną przenoszenia się czytelników do sieci są niższe koszty oraz szybki i wygodny dostęp do poszczególnych tytułów. Ponadto e-książki, w formie e-booków lub audiobooków, znakomicie sprawdzają się w podróży lub np. podczas biegania. Najsłabszym punktem jest w tej chwili ilość dostępnych pozycji, ale sprzedawcy są przekonani, że ich liczba będzie szybko wzrastać.
– W 2011 sprzedaliśmy na platformie handlowej Allegro o ponad 42% więcej audiobooków niż w roku 2010. Ponadto cały czas utrzymuje się tendencja wzrostowa, w związku z czym wprowadziliśmy kilka nowych kategorii tematycznych – mówi Mariola Iwon, Menedżer Kategorii Allegro.pl.
Z e-bookiem w podróży
E-booki zazwyczaj zapisywane są w formacie PDF, co pozwala na proste otwieranie ich
w każdym systemie komputerowym. Istnieje wiele urządzeń pozwalających na zabieranie elektronicznych książek ze sobą do tramwaju, pociągu czy autobusu. Do najpopularniejszych należy przede wszystkim dedykowany takiemu użytkowaniu Amzon Kindle. Czytnik ten wyposażony jest w specjalny ekran przypominający kartkę papieru, dzięki któremu nie męczy wzroku i nie odbija światła. Dużym zainteresowaniem kupujących cieszy się również tablet iPad, który posiada wiele aplikacji do czytania e-booków.
Obecnie w Polsce jest dostępnych około 6,5 tys. tytułów w wersji elektronicznej i liczba ta systematycznie wzrasta. Polacy są otwarci na nowe formy dostępu do literatury i coraz częściej kupują książki w wersji cyfrowej. Z najnowszego raportu (styczeń 2012) przygotowanego przez Cen¬trum Cy¬fro¬we Pro¬jekt: Pol¬ska wynika, że ponad 30 proc. z osób, które wzięły udział w badaniu, czytało w ostatnim czasie e-booka, a co trzecia z nich kupiła dla siebie taką książkę (www.obiegikultury.centrumcyfrowe.pl) .
Audiobooki dla tych, którzy wolą książki słuchać
Podobnie jak e-booki, coraz większą popularność zdobywają także audiobooki. Są one bardzo łatwe w użyciu i zazwyczaj tańsze od tradycyjnych książek. Wiele nowości wydawniczych trafia na rynek równolegle zarówno w druku, jak i w postaci plików MP3.
– Audiobooki wymyślono po to, aby skłonić czytelnika do sięgnięcia po książkę, również
w sytuacjach takich jak bieganie czy jazda samochodem. Ich sprzedaż systematycznie wzrasta, bo jest to m.in. doskonały sposób na uniknięcie frustracji podczas wielu godzin spędzanych
w korkach, z którymi mamy do czynienia każdego dnia – mówi Joanna Kuzdak z PayU.
Również właściciele sklepów potwierdzają, że przybywa osób zainteresowanych kupnem książek do słuchania.
– Każdego miesiąca oferta audiobooków zwiększa się w naszym sklepie o kilkadziesiąt pozycji. Łącznie na rynku dostępnych jest około 2 tys. tytułów w wersji audio. Myślę, że rosnąca liczba klientów zainteresowanych książkami do słuchania szybko wpłynie na wzrost tej liczby – mówi Emil Leszczak ze sklepu internetowego booki24.pl.
Link do strony artykułu: https://wm3.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/moda-na-e-mole-ksiazkowe